Meeting of Minds: ‘De wereld in transitie en de invloed hiervan op business en samenleving’

Meeting of Minds 23 juni: ‘De wereld in transitie en de invloed hiervan op business en samenleving’

De tweede editie van Meeting of Minds die The Other Network in samenwerking met Business University Nyenrode op 23 juni 2015 organiseerde was succesvol! Onder de noemer: ‘de wereld in transitie en de invloed hiervan op business en samenleving’ gaven de sprekers Richard Wagenmakers van KPMG en Bas Rookhuijzen van Google een boeiend kijkje in hun dagelijkse manier van zakendoen. Onder leiding van dagvoorzitter Joep Stassen onstonden er levendige discussies met Rookhuijzen en Wagenmakers over het onderwerp. Tot groot genoegen van de bezoekers die allen desgevraagd naar huis gingen met ‘enkele goed bruikbare zakelijke tips en inzichten’. Ook TON founder Melvin Tjoe Nij en organistiepartner Marjan Lubbers, director business development van Nyenrode waren enthousiast over de grote opkomst, de prachtige locatie en niet te vergeten; de geïnspireerde bruisende sfeer. Een sfeer waardin alle aanwezigen zich vrij voelden om met elkaar over vele mogelijke onderwerpen in discussie te gaan. Uiteraard vergaten ze daarbij niet de doelstelling van The Other Network te betrekken. Richard Wagenmakers erkende de ‘noodzakelijkheid van diversiteit in leiderschap’. Bas Rookhuijzen verwoordde het namens Google als volgt: ‘Je leert niet van hen die precies hetzelfde zijn als jij.’

De bijeenkomst werd afgetrapt door Joep Stassen, de zelfbenoemde corporate comedian wist met zijn achtergrond in zowel bedrijfskunde als economie en comedy (Comedy Train) de toehoorders meteen in de juiste stemming te krijgen. De gewenste balans tussen geboeid en vermaakt, klaar voor de eerste spreker Richard Wagenmakers. Hij vertelde op herkenbare wijze over de doelstelling en gedachtegang van The Forward Thinking Group van KPMG. Een denktank-achtige groep mensen die toekomstige megatrends en ontwikkelingen verkent om deze te vertalen in strategische plannen geënt op het jaar 2020. Onderwerpen als de toepassing van nanotechnologie, de exponentiële verandersnelheid binnen de technologische ontwikkelingen en de daarmee samenhangende Big Data passeerden vlot en begrijpelijk de revue. Wagenmakers maakte deze complexe materie inzichtelijk door levendige voorbeelden en toelichtingen. Vaak zo uit het/zijn leven gegrepen. Volgens de Nyenrode alumnus is het succes van een onderneming naadloos verbonden aan de omgeving waarin de organisatie zich bevind. Een zich steeds veranderend samenspel van demografische, klimatologische en sociale elementen leidt, zo meldde hij het publiek, van een lineaire naar een exponentiële (een grootheid die elk jaar (of elke maand, dag, uur, etc.) met hetzelfde percentage groeit. Red.) groei. Deze steeds grotere innovatiesprongen leiden ons in relatief snelle tijd van de eerste grote industriële verandering, de stoommachine, naar bijvoorbeeld medicijnen op basis van een gepersonaliseerde DNA analyse. De slotboodschap van de KPMG man was dan ook niet mis te verstaan en werd begeleid door enige bekende voorbeelden van ondernemingen die aan hun eigen rigide wereldvisie ten onder zijn gegaan: ‘wie niet mee verandert sterft uit.’

Open sources for succes
Na een korte pauze was het de beurt aan Bas Rookhuijzen. Sinds anderhalf jaar werkzaam bij Google Nederland als Google for Work manager voor de Benelux brak hij tijdens zijn leerzame en vermakelijke presentatie een lans voor transparantie binnen algemeen zakelijke, technologische en bedrijfsmatige ontwikkelingen. Zowel intern als naar buiten toe. Google’s mission statement: ‘to organize the world’s information and make it universally accessible and useful’, vat deze visie kort en bondig samen. Een mooi tekenend voorbeeld is Thank Google it’s Friday. Een speelse variant op Thank God it’s Friday; oftewel het organisatiebreed gestreamde ‘vrijdagmiddagpraatje’ waar de Google kopstukken hun werknemers toespreken en aan het eind direct antwoord geven op de aan hen online meest gestelde vragen. Dit alles onder de noemer; geef een man geen vis maar leer hem vissen. Alle ontwikkelingen binnen Google vinden dan ook plaats in een Open Source omgeving. Patenten worden vlot losgelaten zodat mensen er mee aan de gang kunnen en zodoende toepassing en nut kunnen verhogen en verbeteren. Google geeft daarmee aan hoe waardevol comsumentenwaardering voor ze is. Ofwel; direct gelinkt aan het bestaansrecht en succes van een onderneming. Zij geloven in Smart Creatives. Medewerkers en ook mensen buiten de organisatie die niet bang zijn om ‘grote doelstellingen’ na te streven. Kleine teams waar mensen zich gehoord voelen en even kleine startup kapitaaltjes van €10.000 voor de uitvoer van grootse ideeën zijn elementen die Google toepast om het beste uit haar medewerkers te halen. Onderling vertrouwen en een peer-to-peer beloningssysteem (kleine geldbedragen die personeel onderling aan een goed presterende collega kan toekennen) maken de creatieve stimulatiemix bij ’s werelds grootste zoekmachine en aanverwante diensten leverancier compleet. Oftewel; Google’s manier om afzakking naar de 6jes cultuur en mentaliteit voor te blijven en de wereldinformatiemarkt aan te blijven voeren. 

Bij Melvin Tjoe Nij van The Other Network, Marjan Lubbers van gastheer Nyenrode leidden bovenstaande elementen tot een bijzonder bevredigd en tevreden gevoel over deze tweede editie van Meeting of Minds. ‘Veel interactie, boeiende presentaties en leergierig, gezellig publiek zijn de onmisbare factoren die een ontmoetingsdag zoals deze tot een geslaagd evenement maken’, zo menen zij tot slot.